Published:

Updated:

Author: Luke Sholl

5-HTP: Előnyök, felhasználás, adagolás és mellékhatások 

5-HTP

Az 5-hidroxi-triptofán (5-HTP) döntő szerepet játszik abban, hogy szervezetünk mennyi szerotonint termel. Mivel számos betegség kapcsolódik az alacsony szerotoninszinthez, az emberek egyre gyakrabban fordulnak az 5-HTP-kiegészítők felé, hogy fokozzák a jólétet. Olvasson tovább, hogy mindent megtudjon az 5-HTP-ről, és arról, hogy megfelelő-e az Ön számára ez a kiegészítő.

Mi az az 5-HTP?

Kezdjük az alapoktól: az 5-HTP egy természetben előforduló aminosav, amely L-triptofánból (szintén aminosavból) származik. Amikor L-triptofánban gazdag élelmiszereket fogyasztunk, a test enzimjei a savat 5-HTP-vé alakítják, amelyet ezután 5-HT-vé, vagy más néven szerotoninná alakítanak.

Elsőre kissé zavarónak tűnhet, de az 5-HTP végső soron növeli az úgynevezett „boldogságmolekula” szerotonin szintjét, és potenciálisan befolyásolja a jólétet.

A legtöbbünk számára elegendő mennyiségű az L-triptofánban gazdag élelmiszerekből származó 5-HTP - ilyenek például a magvak, a szójabab, a sajt és a pulyka. Vannak azonban, akik úgy döntenek, hogy 5-HTP kiegészítőt szednek a szerotonin szintjének növelése érdekében. Hamarosan megválaszoljuk a miérteket, de előbb összefoglalva: a magasabb szerotoninszint segíthet a hangulattal, a migrénnel és az alvászavarokkal kapcsolatos problémák megoldásában.

Szerencsére a nyugat-afrikai Griffonia simplicifolia növény magjai bőséges 5-HTP forássként szolgálnak, és gondos feldolgozással könnyen hozzáférhető kiegészítőkké válnak.

Most, hogy tudjuk, honnan származik az 5-HTP, itt az ideje, hogy elmélyedjünk abban, hogyan segíthet a jó közérzet kialakításában..

Az 5-HTP hatékony?

A kutatások összefüggést mutatnak az alacsony szerotoninszint és a depresszió, a migrén és az alvászavarok fokozott kockázata között. Adódik a feltételezés, hogy a szerotoninszint növelése (5-HTP-kiegészítőkön keresztül) segíthet ezen állapotok ellensúlyozásában.

Természetesen az esetek sokkal árnyaltabbak, minthogy egyetlen neurokémiai anyag megoldást jelentsen, de az előzetes tanulmányok azt mutatják, hogy jó kiindulópont lehet. Ezt szem előtt tartva vizsgáljunk meg néhány bizonyítékot, amelyek alátámasztják az 5-HTP kiegészítő hatékonyságát.

Depresszió

A Trends in Pharmacological Sciences[1] orvosi folyóirat megpróbálta megérteni az 5-HTP-kiegészítő hatását a kezelésre nem reagáló depresszióra. A szerotonin-gátlók megemelik az agy természetes 5-HT szintjét. A kezelésre rezisztens betegeknél azonban a kissé megemelt szint fenntartása nem elegendő ahhoz, hogy kellő mértékben úrrá legyenek a depresszió tüneteinek leküzdésén.

Az egyének ezekben az esetekben fordulnak az 5-HTP-kiegészítőkhöz, hogy nagyobb mértékben növeljék a szerotoninszintet, mint a hagyományos gyógyszerekkel lehetséges.

Egy depresszióval kapcsolatos állatkísérlet azt mutatja, hogy az 5-HTP-kiegészítők „erőteljesen emelik az 5-HT-t”, és ezt az emberek közötti interakciókra vonatkoztatva azt jelentheti, hogy az SR (lassan felszabaduló) 5-HTP gyógyszerek nagy valószínűséggel „biztonságos és hatékony” módszert jelentenek.

Migrén

Egy másik, gyakori, az alacsony szerotoninszinthez kapcsolódó betegség a migrén. Bár a migrén pontos oka nem teljesen tisztázott, az 5-HT fontos tényező lehet, egy 2011-es tanulmány[2] megállapításai szerint. A kutatók kapcsolatot fedeztek fel a szerotoninhiány és a hemiplegiás migrén között, mikor két testvért vizsgáltak, akik különböző genetikai problémáktól szenvedtek..

Bár a szerotoninhiány valószínűleg egy sokkal kiterjedtebb problémának, a sejtek közötti jelátvitel zavarának a része, ez megerősíti azt az elképzelést, hogy bizonyos típusú migréneket okozhatja vagy súlyosbíthatja a hiánya.

Alvászavar

Az 5-HTP alvásban betöltött szerepe érdekes, mivel a kiegészítő valójában fokozhatja az éberséget[3]. A másik oldalról azonban a magasabb szerotoninszint (az 5-HTP kiegészítés eredményeként) javíthatja a hangulatot, és így segíthet leküzdeni a hangulati problémákat, amelyek megzavarják a pihentető alvást.

A szerotonin és a melatonin közötti alapvető kölcsönhatást is figyelembe kell venni. A tobozmirigy a szerotoninra támaszkodva termeli a melatonint, az alvást előidéző ​​hormont, amely a szervezet cirkadián ritmusának kezeléséért felelős. A megfelelő szerotoninszint ösztönözheti az egészséges alvást, de a pontos következmények személyenként eltérőek.

A fenti tanulmányok pillanatképet szolgáltatnak az 5-HTP feltételezett egészségügyi előnyeit alátámasztó bizonyítékokról. Biztató kapcsolatokat találhatunk az 5-HTP és számos olyan betegség között, amelyeket most nem említettünk, a visszatérő probléma, a minőségi kutatás hiánya miatt. Egyelőre várnunk kell, hogy a kutatók felfedezzék az 5-HTP teljes potenciálját ebben a tekintetben.

Adagolás

Az 5-HTP adagolása elsősorban azon múlik, hogy milyen okból veszi be. A különböző dózisok különböző módon befolyásolják a szervezetet. Ezért a következő irányelveket használhatja kiindulópontként:

• Alvás: 100–300mg, nagyjából harminc perccel lefekvés előtt.

• Migrén: 100–200mg. Ami a gyakoriságot illeti, fogyaszthatja rendszeres időközönként a nap folyamán (naponta legfeljebb háromszor étkezés közben), vagy beveheti akkor, amikor úgy érzi, hogy jön a migrén.

• Hangulat: 50–100mg. Ha az 5-HTP-t a hangulat javítása érdekében szedi, a kulcs a gyakoriság. Ragaszkodjon a szokásosnál alacsonyabb adagot, de vegye be gyakrabban a kiegészítőt - ez hatékony stratégia lehet a hangulat javítására. Ha lehetséges, naponta háromszor vegyen be étrend-kiegészítőket.

Mint minden olyan vegyület esetében, amely befolyásolja szervezetünk neurokémiai egyensúlyát, a legjobb, ha kis adaggal és lassan kezdjük. Ez alatt azt értjük, hogy a fenti ajánlásokat a megadott alsó értékkel kezdjük beszedni. Fontos, hogy lássa, hogyan reagál a szervezete, mivel minél nagyobb az adag, annál nagyobb a mellékhatások valószínűsége.

Lehetséges mellékhatások

Miután megvizsgáltuk a lehetséges előnyöket és az adagolást, itt az ideje, hogy megnézzük az 5-HTP lehetséges káros hatásait. Szerencsére a mellékhatások valószínűsége kicsi, és azok, amelyek előfordulnak, csak enyhék. A kutatások azt sugallják, hogy a kiegészítő általában biztonságosan szedhető napi rendszerességgel, a lehetséges mellékhatások pedig a következők:

• Gyomorégés
• Hányinger/hányás
• Gyomorfájdalom/hasmenés
• Álmosság

Azt is fontos megérteni, hogy az 5-HTP szerotoninszintre gyakorolt ​​hatása zavaróan hathat bizonyos vényköteles gyógyszerekre, beleértve az SSRI-ket és más antidepresszánsokat. Éppen ezért először beszéljen orvosával a kiegészítő szedéséről.

Óvintézkedések és figyelmeztetések

Összességében az 5-HTP-kiegészítőkhöz kapcsolódó kockázatok minimálisak; azonban vannak egyedi körülmények, amelyekkel tisztában kell lenni. Még akkor is, ha ön nem tartozik egyik alábbi kategóriába sem, mindig hasznos, ha beszél egy egészségügyi szakemberrel, ha bármilyen rendszeres étrendkiegészítő bevitelét tervezi. Eset-specifikus tanácsokat kínálnak, amelyek messze túlmutatnak a webes útmutatók és ajánlások tanácsán.

Ha ön terhes vagy szoptat, kerülje az 5-HTP szedését. Nincs bizonyíték arra, hogy káros lenne, de nincs olyan jelentés sem, amely mást mondana. Inkább aggódjuk túl a dolgot, ha magzat vagy újszülött is érintett. Ugyanez a tanács vonatkozik a gyermekekre is, különösen a tizenkét év alatti korosztályra. A tizenkét év feletti gyermekek szedhetnek 5-HTP-t, de ezt orvosával kell megbeszélni.

Az utolsó figyelmeztetés azoknak szól, akik műtétre készülnek a közeljövőben. A műtét során alkalmazott gyógyszerek egy része megváltoztathatja a szervezet szerotonin egyensúlyát, és nem lenne jó még jobban megzavarni a működést az 5-HTP-kiegészítők szedésével. Ideális esetben legalább két héttel a tervezett műtét előtt érdemes leállítani az 5-HTP szedését .

És meg is vagyunk; az 5-HTP használatának, előnyeinek és mellékhatásainak összefoglalója dióhéjban. Jó biztonsági profillal, korlátozott lehetséges mellékhatásokkal és rengeteg potenciállal kétségtelen, hogy az 5-HTP értékes kiegészítő lehet a jóléthez.

Ha természetes wellness-kiegészítők széles választékát keresi, miért ne böngészne a Cibdol áruházban, ahol olajok, kapszulák, kiegészítők, krémek és egyebek között válogathat? Ha pedig többet szeretne megtudni arról, hogy hogyan működik a testben a fájdalom, az alvás és a hangulat, olvasson bele CBD enciklopédiánkba.

Források

[1] Jacobsen, J. P. R., Krystal, A. D., & Krishnan, K. R. R. (2017). Adjunctive 5-hydroxytryptophan slow-release for treatment-resistant depression: Clinical and pre-clinical rationale. NCBI. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5728156/ [Forrás]

[2] Horvath, G. A., Selby, K., & Poskitt, K. (2011). Hemiplegic migraine, seizures, progressive spastic paraparesis, mood disorder, and coma in siblings with low systemic serotonin. SAGE Journals. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0333102411420584 [Forrás]

[3] Watson, C. J., Baghdoyan, H. A., & Lydic, R. (2011). Neuropharmacology of Sleep and Wakefulness. NCBI. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3026477/ [Forrás]

Author
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Luke elismert újságíró, több mint egy évtizede publikál a CBD-ről és a kannabinoidokról - ő jelenleg a Cibdol és más kannabinoid kiadványok vezető szerzője. Elkötelezett a tényszerű, bizonyítékokon alapuló tartalmak bemutatása mellett, a CBD mellett a fitneszre, a táplálkozásra és a betegségmegelőzésére is odafigyel.
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Luke elismert újságíró, több mint egy évtizede publikál a CBD-ről és a kannabinoidokról - ő jelenleg a Cibdol és más kannabinoid kiadványok vezető szerzője. Elkötelezett a tényszerű, bizonyítékokon alapuló tartalmak bemutatása mellett, a CBD mellett a fitneszre, a táplálkozásra és a betegségmegelőzésére is odafigyel.
Termék kereső