Szorongásos rendellenességek: típusai, okai, tünetei és kezelése

Bár a szorongani természetes emberi reakció, ha nem kontrolláljuk ezt az érzést akkor ezek az aggódás gyorsan tucatnyi legyengítő problémát okozhatnak. Olvasson tovább, és tudjon meg mindent a szorongásról, hogyan kell kezelni és milyen szerepet játszhat a CBD ebben a folyamatban.

Tartalomjegyzék:

  1. Mi az a szorongás?
  2. Mi a CBD?
  3. GYIK

Mi az a szorongás?

Mindannyian szorongunk, akár a határidős munka, akár az otthoni nehéz helyzetek miatt, vagy egyszerűen csak ha időt kell eltöltenünk mások között. Az alkalmi szorongás (nyugtalanság, félelem vagy aggódás) teljesen természetes emberi reakció. De amikor az aggodalom nem akar elmúlni, a szorongás hatással lesz az életminőségünkre.

Néha ismerjük a szorongás okát, de sokak számára az állandó aggodalom különös kiváltó inger vagy ok nélkül is jelen van. Ezekben az esetekben az enyhe szorongás gyorsan szorongásos rendellenességhez vezethet. A tünetek személyenként változnak, de gyakran előfordul, hogy mentális és fizikai panaszt is okoz.

A szorongásos rendellenességek típusai

Az emberek nagyon sokféleképpen élik meg a szorongást, változó intenzitással. A szorongással a következő rendellenességek fordulnak elő a leggyakrabban:

• Szociális-szorongásos zavar
• Obszesszív-kompulzív zavar
• Szorongás az egészségünk miatt
• A testdiszmorfiás zavar
• Generalizált szorongásos zavar

A szorongással kapcsolatos rendellenességek közül valószínűleg a generalizált szorongásos zavart (general anxiety disorder) (GAD) diagnosztizálják leggyakrabban. Ennek az egyik legnehezebb a kezelése - azon egyszerű ok miatt, hogy sok beteg számára nehézséget okoz, hogy pontosan meghatározza az okot. A GAD-hez kapcsolódó aggodalmak gyakran ellenőrizhetetlenek, és az ebben szenvedő emberek számára hihetetlenül nehéz kezelni ezeket.

A szorongásos rendellenességek összetettsége ellenére ne veszítse el a reményt, ha ezzel a problémával küzd. Számos módszer létezik a szorongásos tünetek kezelésére és kezelésére - az első lépés annak meghatározása, hogy miért szorong.

Miért fordul elő a szorongás

Bár az eddigi kutatások szerint a gének is szerepet játszanak a szorongásos rendellenességek kialakulásában, leggyakrabban külső tényezők hatására alakulnak ki. Ezek a gyermekkori élményektől kezdve az egészségügyi problémákon át a drogok és gyógyszerek okozta szorongásig terjednek.

Minden lehetséges kiváltó oknál általában több tényező is szerepet játszik. Az alábbi példákban olyan helyzeteket mutatunk be, amelyek szorongást okozhatnak.

Gyermekkori élmények

Ha fiatal korban traumát élünk át, az hatással lehet a gondolatainkra, az érzéseinkre és arra, hogy miként kezeljük a jövőbeni helyzeteket. Sajnos a gyermekkori trauma gyakori kiváltó oka a szorongásos rendellenességeknek. Emögött gyakran testi vagy érzelmi bántalmazás és elhanyagolás, a szülő elvesztése vagy a kirekesztettség érzése áll.

Egészségügyi problémák

Az egészségügyi problémák is gyakran szorongást okoznak. A hosszan tartó, vagy krónikus betegségek rossz hatással vannak mentális jólétünkre. A szorongás gyakori kísérője a pszichológiai betegségeknek - gyakran a stressz és a depresszió tüneteként jelenik meg.

Kábítószerek és gyógyszerek

Szorongást a gyógyszerek és kábítószerek használata is okozhat. Egyes pszichiátriai szerek szorongást válthatnak ki, de a probléma a rekreációs drogokat vagy alkoholt használók körében a leggyakoribb. Érdemes kiemelni azt is, hogy egyes ételek (főleg a cukor- és koffeintartalmúak) szintén hozzájárulhatnak a szorongáshoz.

A mindennapi élet

Teljesen elképzelhető, hogy a modern élet kihívásai szorongást váltanak ki. Legyen szó pénzzel kapcsolatos aggodalmakról, hosszú munkaórákról, a magány megéléséről, vagy szomorúságról, naponta számos nehéz helyzettel kell szembenéznünk. Legtöbbször ezek nem okoznak komoly problémát, de ha folyamatosan jelen vannak, intenzívebbé válhatnak.

Hogyan hat Önre a szorongás

Sok más pszichológiai rendellenességhez hasonlóan a szorongás is különféle fizikai és mentális tünetekkel jelentkezik. Nincs két egyforma szorongás, és a tünetek súlyossága és időtartama is a helyzettől függően változik.

A szorongás fizikai tünetei

A szorongás fizikai tünetei a következők lehetnek:

• Izomfeszültség
• Szívdobogásérzés
• Izzadás, reszketés vagy remegés
• Légzési nehézség (légszomj)
• Állandó fáradtság

A szorongás fizikai tünetei súlyosabb helyzetek vagy specifikus kiváltó okok (félelmetes dolog, vagy helyzet) eredményeként jelentkeznek. Sajnos ez oda vezethet, hogy az emberek a tünetek újbóli megjelenése miatt is aggódni kezdenek, ezáltal fenntartják a szorongás körforgását. Az elkerülés rövid távon segíthet a fizikai tünetek ellenőrzésében, de negatívan befolyásolhatja az életminőséget.

A szorongás mentális tünetei

A szorongás mentális tünetei az alábbiak lehetnek:

• Nyugtalanság vagy az állandó kiélezettség érzése
• Koncentrációs probléma
• A közelgő végzet érzete
• Gondolatspirál (állandó aggodalom)
• Irracionális félelmek

A mentális tüneteket nehezebb meghatározni, és kezdetben valószínűleg kevésbé intenzívek, mint fizikai társaik. Nagyon fontos azonban, hogy kezeljük a mentális tüneteket, bármilyen aprók is legyenek. A szorongásra jellemző, hogy minél tovább kezeletlenül hagyják, később annál nehezebb úrrá lenni rajta. Van azonban egy jó hírünk - számos egyszerű lépést tehet az aggodalom elkerülése érdekében.

Hogyan kezeljük a szorongást

A szorongás jellemzően állandó aggodalom, félelem és nyugtalanság formájában van jelen. Éppen ezért a kezelési technikák a gondolatok irányításának visszavételére összpontosítanak. Bár nincs mindenkire általánosan érvényes kezelési útmutató, de a következő lépések általában segítenek.

1. lépés: Vegye vissza az irányítást

A szorongás kezelésének első lépése az, hogy megpróbálja megakadályozni az érzelmi spirál kialakulását. Ha észlelni kezdi a tüneteket, hagyja abba amit éppen csinál és összpontosítson. Vegyen egy mély lélegzetet, és koncentráljon a jelenre. Ezzel megakadályozhatja, hogy az aggodalom átvegye az irányítást.

2. lépés: Keresse meg a probléma forrását

Amikor sikerül leállítania magát, próbáljon gondolkozni és fókuszáljon. Minél pontosabban határozza meg, hogy mi okoz szorongást. Ha nehéz megtalálni a kiváltó okot, próbálja meg nyomon követni, hogy mikor érez aggodalmat, vagy fél. Használjon naplót, vagy jegyzetfüzetet és rögzítse érzéseit - ez segíthet a kiváltó ok megtalálásában.

3. lépés: Pozitív gondolkodás

Gyakran aggódunk olyan helyzetek miatt, amelyeket nem tudunk az ellenőrzésünk alatt tartani, esetleg azt feltételezzük, hogy valami szörnyűség fog történni, ami pedig nagy valószínűsséggel sosem fordul elő. Ahelyett, hogy aggódna az ellenőrizhetetlen helyzetek miatt, inkább koncentráljon a pozitív "dolgokra" és tapasztalatokra.

Például, ha szorongást érez valamelyik szerette betegsége miatt, próbáljon inkább mindazokra az örömteli élményekre összpontosítani, amelyeket együtt éltek át, és arra, hogy mit érez, amikor együtt vannak.

4. lépés: Csináljon valamit, amit szeret

Néha egyszerűen nem lehet megakadályozni, hogy a szorongás eluralkodjon rajtunk. De ez nem azt jelenti, hogy megengedjük, hogy az események kikerüljenek az ellenőrzésünk alól. Ha problémás esemény közeledik, próbálja átirányítani a gondolatait azáltal, hogy azokra a tevékenységekre összpontosít, amiket kedvel.

Legyen szó kreatív tevékenységről, a dolgaink rendszerezéséről, vagy filmnézésről, bármi segíthet, ami eltereli a figyelmét a szorongásról.

A stressz és a szorongás közötti különbségek

Bár gyakran olyan, mintha a stressz és a szorongás ugyanaz a dolog volna, vannak finom különbségek e két állapot között. Elengedhetetlen, hogy tudja, miben különböznek ezek egymástól, mert a kezelési protokollok változhatnak, és a lehető legjobb terápiára vagy ellátásra érdemes koncentrálni.

• Stressz: Olyan állapot, amely fizikai és mentális tünetek széles skálája formájában nyilvánul meg, és általában egy külső kiváltó tényező eredménye.

• Szorongás: tartós aggodalomérzet, amely nem mindig csillapodik, még akkor sem, ha semmilyen lehetséges kiváltó tényező nincs jelen.

A stressz és a szorongás egyaránt hasonló pszichológiai tüneteket produkálhat. Fontos azonban tudni, hogy bár az esetek nagy részében a stresszt elkerülheti, de továbbra is érezhet szorongást.

Mi a CBD?

A kannabidiol (leggyakrabban CBD-nek nevezik) egy teljesen természetes vegyület, amely az ipari kenderből származik. A virágok belsejében jön létre és fogyasztás előtt kifinomult előkészítést igényel.

A CBD nagyszerű hatással van a közérzetünkre, a gyártók éppen azért tesznek ennyi erőfeszítést a vegyület kinyerésére és tisztítására. A testünkre kifejtett egyedülálló hatásának köszönhetően a CBD befolyással van immun-, emésztőrendszerünkre, valamint a központi idegrendszerünkre és az általuk irányított funkciókra is.

Az a képesség, hogy pozitívan befolyásol olyan funkciókat, mint a hangulat, az alvás, a fájdalom és az étvágy, kiváló lehetőséggé teszi a CBD-t azok számára, akik nem mérgező, teljesen természetes támogatásra vágynak a jobb közérzet érdekében.

CBD olaj szorongás esetén: Segít?

A CBD olaj szorongásra gyakorolt ​​hatása világszerte nagy érdeklődésre tart számot a kutatók körében. Az eddigi kísérletek nagy része még preklinikai szakaszban van, de az eredmények biztatóak. Ezen tanulmányok egy része a CBD főbb szorongásos rendellenességekre gyakorolt ​​hatására összpontosít, de tekintettel a probléma összetettségére és a szorongás széles körű tüneteire, még mindig sok felfedezendő terület van.

Szerencsére a CBD olaj nem okoz high-t, így tökélesen beilleszthető a napi táplálékkiegészítők közé. A CBD egyensúlyteremtő hatása miatt a vegyület értékes szövetségesnek bizonyulhat, amikor testünknek testi és lelki rendellenességekkel kell megbirkóznia.

Hogyan kell szedni a CBD-t szorongás esetén

Ha érdeklődik a CBD használata iránt szorongás ellen, több tucat módszer létezik, hogy a vegyületet beépítse a napi rutinjába. Azért, hogy a lehető legtöbbet tudjon profitálni a CBD előnyeiből, érdemes akkor fogyasztania, amikor a legnagyobb szüksége van rá.

• Például, ha előre tudja, hogy egy munkahelyi helyzet vagy esemény aggodalmat okoz majd, vegyen be néhány csepp CBD olajat a nap elején. Szájon át bevéve akár egy óráig is eltart, hogy a CBD kifejtse a hatását, ami azt jelenti, hogy akkor lesz a csúcson a szintje, amikor ön dolgozik.

• Alternatív megoldásként, ha hirtelen szorongani kezd, de nem tudja pontosan meghatározni, hogy miért, cseppentsen pár csepp CBD olajat a nyelve alá az erőteljesebb hatás érdekében. A cseppek szublingvális bevételével a CBD gyorsan a véráramba jut, így a hatások már tizenöt perc után érezhetőek.

• Vannak más alternatívák is, például CBD vaporizálása, CBD kapszulák és CBD gumicukrok bevétele. Mindnek vannak előnyei és hátrányai a szorongás szempontjából, életstílusunktól és igényeinktől függően. Azt tanácsoljuk, hogy kísérletezzen a különféle CBD termékekkel, amíg megtalálja az Ön számára legmegfelelőbbet.

A CBD adagolása szorongás esetén

Ha szorongás ellen szedi a CBD-t, az adagolás nagyon fontos tényező. Minél alacsonyabb koncentrációt használ, annál kevésbé erőteljes a hatása, igaz, hogy már néhány csepp enyhén koncentrált CBD termék is biztosíthatja a szükséges lendületet.

Nincs standardizált CBD adag, mivel minden ember másképp reagál, és nincs két egyforma szorongásos probléma. Általánosságban elmondható, hogy minél súlyosabbak a tünetek, annál nagyobb dózis CBD-re lehet szükség.

Ha még nem ismeri a CBD-t, a legjobb, ha alacsony koncentrációjú termékkel kezdi és lassan építi fel az adagját. Adjon elegendő időt magának a rutin kialakításához, és csak lassanként emelje a koncentrációt vagy a gyakoriságot.

Akár arról van szó, hogy ismerkedik a CBD-vel, akár arról, hogy a wellness-élmény finomhangolására törekszik, a Cibdol CBD-dóziskalkulátora - amelyet kifejezetten arra terveztek, hogy néhány kulcsfontosságú tényező alapján megállapítsa az ajánlott mennyiséget - jó szolgálatot tehet..

Ezek az ajánlások remek indulást jelentenek a wellness utazás megkezdéséhez, de ezek csak ajánlások. Ha bármilyen kérdése vagy aggálya van, a legjobb, ha az orvosával vitatja meg a CBD-vel kapcsolatos kérdéseit.

A CBD lehetséges mellékhatásai

A CBD egy teljesen természetes vegyület, amely nem mérgező és nincs tudatmódosító hatása (nem okoz high-t), de néhány kisebb, dokumentált mellékhatásával érdemes megismerkednie. Szerencsére ezek hihetetlenül enyhék és gyorsan megszűnnek.

• A CBD bevitele enyhe fáradtságot, hányingert, szédülést és szájszárazságot okozhat. Néhány vényköteles gyógyszer esetében a potenciális kölcsönhatás miatt érdemes megfontolni a szedését.

A legtöbb tünet gyorsan eltűnik, de ha mégis aggódna, hagyja abba a CBD szedését néhány napra. Ha jelenleg bármilyen gyógyszert szed, javasoljuk, hogy beszélje meg orvosával elképzeléseit.

Tippek, hogyan alkalmazza a CBD olajat szorongás ellen

Ha úgy gondolja, hogy a CBD olaj segíthet a szorongás és annak tüneteinek kezelésében, akkor íme néhány praktikus tipp, amelyet érdemes szem előtt tartania.

• Kezdjen kis dózissal és lassan haladjon: enyhe koncentrációjú CBD-vel kezdjen és legalább két hétig maradjon ennél, hogy megismerkedjen a kannabinoid szorongásra gyakorolt ​​hatásával.

• Kísérletezzen a CBD-vel: Próbáljon ki különböző CBD termékeket, hogy megtalálja, melyik felel meg legjobban az Ön életmódjának és igényeinek.

• Használja a dóziskalkulátort: Ha nem biztos abban, hogy hogyan kezdje szedni a CBD-t, a Cibdol CBD dóziskalkulátor kiindulópontot adhat a neme, kora, súlya és néhány egyéb fontos tényező alapján.

• Ragaszkodjon a kiváló minőségű CBD kivonathoz: Minden Cibdol CBD termék szigorú minőségellenőrzésen megy keresztül, harmadik fél által végzett átfogó tesztelés mellett, annak igazolására, hogy a termékek mentesek THC-től és más káros elemektől.

• Figyelje meg, hogyan érzi magát: Ahhoz, hogy maximálisan élvezhesse a CBD előnyeit, a legjobb módszer az, ha nemcsak a bevitelét követi nyomon, hanem nyilvántartást vezet arról, hogy hogyan érzi magát a konkrét termékek vagy dózisok hatására. Ennek segítségével testre szabhatja CBD-élményeit a lehető legjobb eredmény elérése érdekében.

GYIK

Milyen gyakran szedhetem a CBD-t szorongás kezelésére?
A CBD-re nincs standardizált adat meghatározva, ezért annyiszor veheti be, ahányszor csak jól érzi magát tőle. A szorongás minden esete eltér, ezért keresse meg azt, ami az ön számára a legjobban megfelel.
Milyen koncentrációjú CBD a legjobb számomra?
A CBD legjobb koncentrációja a tünetek súlyosságától függ, de akár az enyhe koncentráció is hatékonynak bizonyulhat. Ha bizonytalan, kezdjen kis adagokkal és fokozatosan növelje.
Törvényes a CBD olaj a szorongás ellen?
Ha a CBD olaj nem tartalmaz THC-t, akkor teljesen legális. A Cibdol függetlenül teszteli CBD-kivonatát a lehető legmagasabb minőség és biztonság érdekében.
A CBD olaj biztonságosan használható a szorongás ellen?
A CBD olaj okozhat mellékhatásokat, de ezek általában nagyon enyhék. Mindig ragaszkodjon a kiváló minőségű termékekhez, és először mindig kis mennyiségű CBD olajat használjon, hogy lássa, milyen érzéseket kelt.
Hol kaphatok CBD olajat szorongás ellen?
A CBD olajat közvetlenül a Cibdol-tól is vásárolhat. Nemcsak különböző koncentrációjú CBD-olajok széles választékát kínáljuk, de Európa-szerte házhoz is szállítunk.
Termék kereső